Isnin, 23 Februari 2015

Deria Kucing Jantan

Saya punya perasaan tak sampai hati nak mandulkan kucing, baik yang betina atau yang jantan. Tetapi saya terpaksa. Tak tahan, boleh dikatakan kebanyakkan kucing jantan suka memancut - spray kan kencing dalam rumah. Yang betina pula, bolehkah jika tidak dibuangkan peranakan? Hanya mandulkan yang jantan? Sudah dimandulkan yang jantan, pasti yang betina tidak akan bunting! Ye ke?

Haha! Kucing punya deria yang istimewa. Walaupun yang jantan kita mandulkan, kucing betina kita masih terdedah dengan kucing bukan milik kita yang ada di luar rumah. Macam mana tu? Jangan tak tau, kucing jantan (bukan milik saya), pernah masuk dalam rumah saya sebab nak mengorat kucing betina saya!

Macam tau-tau saja. Terkejut saya. Saya tinggal di tingkat 1, hanya tingkap di bahagian dapur saya buka, boleh yang si jantan masuk! Kalau sekadar nak masuk, saya tak kisah, ini siap mengorat dan letak minyak wangi di langsir rumah! Kalau dah mengorat, sah boleh bunting!

Sejak kejadian itu, saya tekad mandulkan juga yang betina. Mmm, nak tau apa jadi selepas dimandulkan? Tak der dah cubaan kucing jantan di luar nak masuk dalam rumah. 

Selepas saya berpindah rumah, saya ada kucing baru. Saja saya nak test power, betul ke teori saya? Masa kucing saya meningkat remaja, ada jantan-jantan datang survey. Masuk 8 bulan, saya mandulkan! Selepas itu, tak der dah yang datang jengok. 

Entah ada kajian ke tidak atas perkara ini. Yang pasti, kebolehan kucing jantan mengesan adalah suatu anugerah Tuhan kepada haiwan ini.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.