Sabtu, 14 November 2015

Sekiranya Ku Lupa


Letak di blog ini supaya saya selalu ingat. Semoga ia juga bermanfaat kepada yang lain.

Tempat Persinggahan Sebelum.....



Moga gambar & ayat di atas mampu menginsafkan diri yang kerdil ini.

Usah menangis atas urusan dunia, menangislah atas urusan akhirat. Semoga dijemput setelah diampunkan segala dosa-dosa. Amin.
 

Khamis, 12 November 2015

Rasa Macam Nak Tutup Jer Blog Ni, Tapi....

Sudah lama tak update blog :(
Terfikir untuk tutup saja :)
Mmmm.....
Sayang pulak :(
Ok, kita gunakan untuk kebaikan :)
Semoga bermanfaat untuk semua :)



Jumaat, 8 Mei 2015

Sarapan Nostalgia

Masuk dapur, tiba-tiba terkenang makanan zaman kanak-kanak :)

Nak sarapan apa ya? Pecah dua biji telur, campur tomato yang dipotong dadu, garam & lada sulah....gaul semuanya. Opps! Masukkan juga susu segar...tak der pun tak per. Panaskan pan, masukkan mentega  kemudian tuang bendalah ni. Setengah masak, kacau telur ni dengan sudip sampai hancur lagu di gambar.

Masa kecik-kecik jarang sarapan melayu. Selalunya roti. Ada masanya dibuat seperti di atas. Tak der tomato pun jalan.

Saya suka masakan yang ringkas.


Daulat Tuanku

Mengambil berkat hari Jumaat, setinggi-tinggi tahniah di atas Pertabalan DYMM Sultan Nazrin Shah sebagai Sultan Perak yang ke 35. Sebagai anak Perak, saya berbangga.




Khamis, 7 Mei 2015

Kit Anti Histeria?

Terkejut melihat harganya! 

Bila kit ini sudah viral di media, ada yang setuju, ada yang tidak dengan harganya, ada juga yang mempertikaikan kewajarannya. Antara komen yang saya baca ialah individu yang mempertahankan kit dengan mendatangkan hujah ini...

'mereka yang terlibat dengan pembikinan kit ini adalah pensyarah kanan dan mereka yang terlibat dengan perubatan alternatif, kerajaan mengiktiraf perubatan alternatif dan mereka-mereka ini telah lama melakukan kajian ke atas penyakit ini'

Saya tidak menafikan pengetahuan & kajian mereka dan apa sahaja jawatan mereka kita hormati. Tetapi perlu diingatkan...

'di akhir zaman, ada yang menjual agama untuk keuntungan yang sedikit'
'ada di kalangan para sufi, para wali yang bukan dari mereka yang berpangkat, ada yang miskin harta, ada yang hanya si penjual daging'

Fikir-fikirkanlah.

Apa Salah Myvi?

Harap cerita myvi sudah reda. Harap semua mengambil iktibar untuk tidak menjadikan jalan raya sebagai tempat berlumba.
  

Apa yang saya cuba sampaikan adalah sikap masyarakat kita. Sikap yang bagaimana? Suka maki hamun dan bertindak di luar batas. 

Teruknya kita menghukum pesalah, buruknya sikap kita kepada mereka yang tidak terlibat.

Sedarlah, salah ke betul mereka di muka bumi ini kita yang biadap berkata-kata dan bertindak di luar batas, tidak terlepas dari hukuman Allah. Mereka mungkin di keji di atas muka bumi tapi perbuatan kita sekarang memungkinkan kita lebih tersiksa di sana kelak.

Simpati saya kepada anak-anak mangsa, yang berlumba, pemilik kereta myvi dan pengeluar kereta myvi.


Ini Bukan Sayang Kucing!!!

Ini saya dapat dari FB Kakimotong (Papa Hero).

Saya tak boleh terima kucing ditindik telinga! Dari gambarnya bukan pakai subang lekat tapi memang telinga kucing ini ditindik. Sampai hati :( Ini penderaan kucing! Habis merah telinga kucing ini. 

Bagi sesiapa yang sayang kucing, tolong jangan buat macam ini. Banyak lagi cara lain yang  boleh kita buat untuk cantikkan kucing.

Sabtu, 2 Mei 2015

Bahaya Nak Cantik Cepat


Ada kisah yang viral seketika akibat makan produk nak cantik cepat. Wanita ini rahimnya terpaksa di buang kesan dari pengambilan produk tersebut.

Ini saya nak bagi tau. Orang kita semua nak cepat! Nak cepat kaya, nak cepat kurus, nak cepat putih. Akibatnya memudaratkan diri sendiri.

Jangan mudah terpengaruh dengan iklan-iklan kecantikan yang bersepah yang boleh bagi kita kurus dan putih dengan cepat. Selidik dulu. Ada yang mengandungi racun yang merbahaya.

Benda nak tempek kat muka pun, kalau yang boleh 'kasi cepat' tu kena hati-hati. Boleh rosak kulit tau. Biar lambat asal selamat okey :)

Mencari Pahala?

Gandakan pahala? 
Kadang-kadang saya rasa kita perlu mengunakan ayat yang lain dalam mempromosikan produk kita. Walaupun ianya bertujuan mengingatkan orang ramai tentang ganjarannya.

Tak sesuai rasanya mengunakan perkataan di atas. Pahala itu urusan Allah. Allah tidak melihat nilainya tetapi hati. 

Bolehkan kita jamin pahala itu akan digandakan dan bakal mendapat pahala berterusan?

Nampaknya pihak terbabit perlu mengubah strategi mereka, jangan nanti beban yang terpaksa ditanggung untuk menjawab semua ini kelak.

Saya Nak!!

Geramnya tengok gambar anak rimau ni. Nak ku bawak balik semuanya. Tak dapat semua, sekor pun jadilah. Kalau dapat nak ku gomol-gomol. Saya nak, saya nak, saya nak! Ada sesiapa nak kasi pinjam?

Tempat Kucing Tidur

Kucing saya masuk almari macam masuk bilik tidur.  Ditolaknya kain baju ke depan dan tidur di belakang kain baju. Sejuk kot macam tuh. 

Bila cuaca panas, kucing saya lepak dalam bilik mandi. Selain itu di bawah katil, di penjuru bilik...atas luggage pun diaorang suka.

Mereka masih menerokai rumahku yang kecil ini untuk mencari pot baru. Yang jelas, dalam usaha mereka mencari pot baru periuk nasi ku pernah terhempas ke lantai.

Apabila Cadar Kesayangan Tercedera

Cadar ini yang paling saya sayang. Kainnya lembut, beli di Ikea dan kawan yang jahitkan. Tengok ada dah jadi?

Yang terkoyak di atas tu baru perasan tadi. Kesan darah pula....apabila kucingku menggalak, jari tercedera...adoi!

Tiba masanya untuk yang baru. Saya nak kain yang macam ni jugak.

Ahad, 26 April 2015

GST - Sudah Redha?

Saya sudah tidak memikirkan mengenai GST walaupun masih ada sana sini berbunyi sehinggalah semalam bila saya perlu membayar lebih dari RM15 dalam satu resit untuk satu perkara! Bengang!!! Itu yang boleh saya katakan.

Selepas itu mulalah saya berkira-kira.....makan di restoran kena GST,  beli barang pun kena GST, perkhidmatan pun ada charge GST.  Berapa banyak saya kena bayar dalam sehari, seminggu, sebulan, setahun? 

Apa pilihan yang kita ada sekarang? Sabar. This is life.....ku pujuk hati.





Sabtu, 25 April 2015

Puti Piring yang Sedap di Mana?

Ini antara kegemaran saya. Dalam banyak-banyak tempat, rasanya yang di Pasar Malam, Seksyen 6 Shah Alam yang saya suka! Pasar Malam tu pada setiap hari Selasa & Jumaat. Ada lagi ke si kakak dan anaknya berniaga di situ? Di mana lagi yang sedap?



Jumaat, 24 April 2015

Katakan Tidak Pada Negatif Tetapi....

Fikir positif. Kita diajar untuk menjadi seorang yang positif. 

Kalau nak maju & berjaya, buang jauh-jauh minda & sikap  negatif. Fokus pada objektif atau impian. Apa saja halangan pasti berjaya di atasi jika kita sentiasa positif. Jalan keluar pasti ada bagi mereka yang sentiasa positif. Itu yang diajar tak kiralah dari speaker motivasi atau buku yang dikarang oleh penulis tempatan atau luar. Bagi yang Islam, memetik sebaris dua ayat al-Quran sudah menjadi kebiasaan.

Adakah kesannya positif? Apa yang cuba saya bangkitkan? 
 
Busuknya dalam minda positif & fikir positif ini, lahirnya golongan yang berfikiran positif dan bijak dalam berkata-kata yang menjurus kepada menjadi seorang penipu dalam perniagaan. Yang maka gaji pula bermain kata-kata untuk merealisasikan impian kerjaya masing-masing atas dasar memenuhi maltamat syarikat. 

'Berkata benar walaupun pahit', 'sampaikan dariku walaupun sebaris ayat'. Kadang-kadang ada yang menafikan 'berkata benar' ini atas dasar fikir positif dan mengunakan 'sebaris ayat' Al-Quran untuk menghalalkan perbuatan yang tidak beretika itu.

 

Khamis, 23 April 2015

Apabila Hujan Turun....


Malam ini malam Jumaat & hujan turun dengan lebat sekali. Nyamannya udara. Syukur.

Teringat semasa kecil, apabila hujan turun pada malam / hari Jumaat kami akan tadah air hujan dan minum. Kata orang tua-tua, air hujan hari Jumaat baik di minum. Sekarang saya tak buat lagi.

Amalan yang dilakukan sekarang ketika hujan ialah perbanyakkan berdoa supaya Allah memberi rezeki sebanyak mana titisan air yang mencurah ke bumi dan bacalah surah Al-Kauthar (Nikmat yang Banyak).







Biar Orang Tak Nampak

Janji Allah nampak kita.
Mana yang kita mahu? Kedua-duanya? Sekiranya mustahil untuk kedua-keduakan, mana satu yang kita akan korbankan? 
Pilihlah yang abadi. 

Rabu, 22 April 2015

Dunia Memang Sudah di Akhir Zaman

Mengapa masih alpa?
Peringatan untuk diri sendiri. Perbanyakkanlah ibadat.

Petua Hari Ini - Minum Air Kosong


Sebaiknya air suam.

Berapa banyak air kosong yang perlu kita minum dalam sehari? Ada yang kata 2 ke 3 liter. Ada yang kata ikut berat badan kita, setiap 20kg 1 liter air kosong sehari. Mak ooiiii, yang 100kg, 5 liter? Boleh ke nak minum air kosong sebanyak itu dalam sehari? 

Apa pun, yang selalu kita denganr 8 gelas air kosong sehari.

Antara Cheese & Keju

Sebab saya bukan yang suka selfie, saya tak faham kenapa kena buat mulut 'duck' atau muncung bila bergambar!
Ikut trend? Suka hati kau la labu.

Apabila Kanak-Kanak Bermain Dengan Anak Kucing

Lebih dari 3 minit anak rakan saya bermain dengan si anak kucing ini. Di letaknya dalam bakul depan basikal dan kayuh dalam bulatan.  Diam saja anak kucing ini. Tak der pun nak keluar. Mmmm, jenis yang suka pada budak atau sebab si anak kucing ini takut. Kucing ini pula bukan kucing rakan saya :) Suka kot pada budak....rakan sebaya katakan. Yang di rumah, baik kucing atau orang, tua-tua belaka....apa barang orang / kucing tua, ye tak!



Abang Bila Mau Pulang, Saya Tunggu!


Kalau isteri lawa lagu ni, confirm ke para suami tak keluar malam? 
Isteri cun, jangan-jangan lagi ganas ;)
Apa pun bila saya tengok gambar di atas ini, teringat saya akan cerita P. Ramlee, Do Re Me. Teringat ahli mesyuarat tingkap :)

Selasa, 21 April 2015

Kedai Kopi Liwat?

Kerosakkan bahasa ada di mana-mana saja. Ada sapa pantau?
Ataupun kedai kopi ini menjual kopi yang diberi nama liwat? Atau lepas minum kopi di sini terus nak meliwat? Hahaha....
Bersangka baik :) Mungkin nama diberi sebagai tarikan...strategi pemasaran :) Dengar liwat semua nak tau apa, nak try minum okay, bukan nak try meliwat!

Taman Untuk Si Anak Bulus

Puas dah berangan nak buat taman untuk anak-anak bulusku. Nak buat indoor yang boleh access outdoor dan sebaliknya. Dia punya angan sampai nak buat ala-ala Disneyland :) Besar punya impian.

Apa pun, saya hidangkan gambar di bawah. Photo dari rakan alam maya. Kumpul gambar-gambar di blog, mana tahu satu hari nanti bila dah jadi kenyataan boleh rujuk sini ;)






Isnin, 20 April 2015

Ada Hari Nampak Tua Ke?

Ye ke? Semua ke nampak tua hari tuh? Yang bujang yang dah kahwin pun sama ke? Bagaimana pula yang dah beranak? Yang pergi kerja asyik bergossip, tak buat kerja pun nampak tua juga ke? Stress ke yang pi kerja, goyang kaki? Mmmm....saya dapat ini saja, agaknya ada helaian lain yang menerangkan dengan lebih mendalam.

Kena Bagi Subsidi!




Saya tiada gambar kucing kakak saya. Jadi saya letak gambar di atas ;)
Kakak saya ada seekor kucing, beli lagi, bulu kembang hidung penget, nama Felix. 
Selepas beberapa tahun memelihara Felix, kakak saya nak bagi Felix pada saya atau mama. Alasan, dia sibuk dengan kerja. Saya tiada masalah nak jaga Felix tapi sendiri mau ingat la kucing saya garang :) ambil masa untuk kucing saya boleh menerima si Felix ni. 

Saya pun cerita pada mama. Mama on nak ambil. Selepas beberapa hari si Felix balik kampung, mama kata....rasanya Felix lebih happy tinggal di kampung dari tinggal dengan kakak saya ;) Cerita mama lagi, nasib baik kita ni dok di Malaysia, kalau US...kakak saya boleh kena charge! Apa? Sebab tak jaga kucing dengan baik! Kenapa? Masa kakak saya bawa balik kucingnya, Felix penuh dengan kudis! OMG....macam mana dia jaga Felix! Kucing dia sekor saja.

Minggu lepas mama call, Felix berak cair....alah makanan. Kena pulak beli makanan lain untuk Felix. Vet recommend jenama Iaims. Tadi sembang lagi, utk dua minggu ni lebih RM200 habis untuk Felix saja! Saya bagitau mama....mintak la subsidi dari tuan asal kucing. Mama senyap saja. Tak per, kalau mama berat nak bagitau, nanti saya yang bagi tau ;)

Lepas Mandikan Kucing, Jemur?

Nampak tak? Ini saya dapat dari FB.
Perlu ke nak jemur kucing selepas dimandikan?
Oppps amat jarang saya mandikan kucing. Sekiranya saya mandikan, saya lapkan dan biar kucing dalam sangkar untuk beberapa jam saja. Tak jemur di luar atau tengah panas, dalam rumah saja. 

Bila terbaca seperti dalam gambar tu, teringat saya masa saya kerja dulu. 

Di ofis ada tikus! Tiap pagi sampai ofis saya kena lap meja dulu....kesan tapak kaki tikus jelas kelihatan atas meja. Sampai bila nak menglap meja? Satu hari tu, saya pasang perangkap...bukan yang kasi mati, perangkap yang tangkap hidup-hidup. Berjaya tangkap sekor! Sebab geli, saya letak luar pejabat. Sibuk dengan kerja, tengahari masa lunch ingat nak ubah sangkar tuh...tengok-tengok tikus dah mati! Lupa pulak, tikus tak boleh kena panas. 

Apa pun tikus bukan binatang peliharaan. Memang patut kasi mati! 



Ahad, 19 April 2015

Beringat Sebelum Terlambat

Kadang-kadang terlupa atau selalu terlupa? Semoga kita rasa takut untuk melakukan kejahatan di atas muka bumi ini.

Kita hanya musafir di atas muka bumi ini. Di sanalah yang kekal. Perbanyakkan ibadat untuk kehidupan yang kekal kelak.

Diet Saya Ke Laut

Diet saya selalu ke laut. Apa nak buat....memang suka makan.

Beribu Cinta....Sayang



Saya belek-belek handphone saya, banyaknya gambar anak-anak bulus saya! Dalam setahun, lebih dari 1000 saya snap.

Cari gambar saya, mmm...ada la beberapa saja :) 

Saya adalah saya, kurang suka bergambar. Musim orang sibuk berselfie, saya? Suka hati korang la, saya belum ke arah itu.

Sebanyak mana gambar, sedalam itulah cinta sayang saya kepada anak-anak bulus ini. Love, love & love....yesterday, today, tomorrow & always.


Jumaat, 17 April 2015

Main Tampar-Tampar Ye?

Main tampar-tampar ye? Tampar-tampar ke gaduh berebut tempat lepak? Apa pun, kain baju saya juga yang jadi mangsa. Banyak-banyak tempat, dalam almari jugak meow pilih!

Kenangan Lalu - Ayam Goreng McDota

McDota :) Inilah outlet Ayam Goreng yang ada di kampung saya suatu masa dahulu. Pada masa itu KFC & McD tiada di tempat saya lagi. Tak pasti sama ada sudah ada di Malaysia atau tidak.

Apa yang dihidangkan? Ayam Goreng. Kalau nak dibandingkan dengan bermacam-macam fastfood sekarang ini, McDota ini lebih mirip kepada KFC.

Wujud lagi ke sekarang? Tak. Dah lama pupus. 

Teringat saya pada zaman persekolahan, seronoknya dapat makan di McDota ni. Pada masa itu kira mewahlah dapat makan di sini. Selalunya ibubapa saya akan belanja makan di sini pada akhir tahun  atau pada masa kami adik beradik dapat keputusan yang baik dalam peperiksaan.

Ada Ke Pemimpin Yang Macam Ni?

Ada ke sekarang ini pemimpin yang macam sahabat-sahabat Nabi kita SAW? Jauhnya. Kalau ada tunjukkan siapa. Kalau tiada doakan moga datang pemimpin yang seperti ini.

Buat Duit Dengan Handphone?



WHAFF Rewards!
Satu aplikasi di playstore yang bayar kita duit bila kita install apa-apa saja ke WHAFF Reward. Install di playstore, free kan? WHAFF Rewards pula bukan saja install free malah kita dapat bayaran. Sistem berjalan seperti di bawah ini. 

1. Install game atau appls (dapat duit)
2. Open game / apps (dapat duit)
3. Play / view game atau apps (dapat duit)
4. Simpan game atau apps (dapat duit)
5. Invite kawan (dapat duit)

Bayaran dalam UDS. Kumpul paling sikit USD10.50 untuk payout.

Cara Daftar

1. Install 'WHAFF Rewards' di playstore
2. Login Facebook (sebelah kanan atas)
3. Selesai login terus dapat permintaan code, masukkan BA75011. Hafal code, tak boleh back dan tak boleh skip, pendaftaran automatik gagal dan duit terkumpul tak dapat di cash kan.

Code BA75011. Ini syarat pendaftaran dan kita semua sama-sama akan dapat income permulaan. Walaupun sen sen, bila terkumpul, banyak kan.

Ikut step by step ya. Selamat mencuba, selamat kumpul duit ;)

Rabu, 15 April 2015

Masa Menilai Rakan

Nama saja manusia, mesti pernah melalui saat gembira, sedih, jatuh, bangun. Apa yang kita belajar pada setiap episod yang kita lalui? Erti persahabatan. Yang ada masa kita gembira belum tentu rakan kita semasa kita bersedih. Yang amat kita benci masa kita senang, mungkin inilah orang yang bersama kita semasa kita susah. Sebaik-baiknya usah terlalu menyukai atau membenci sesiapa pun dalam hidup kita. Anggaplah mereka hadir untuk mengajar kita erti kehidupan.

Hakikat Pandangan Mata

Benar amat benar. Pandang, jangan cari keburukan, carilah kebaikan. Kadang kala perlu melihat kekurangan untuk memperbaiki diri sendiri, untuk dijadikan ikhtibar, untuk menginsafi diri, untuk mensyukuri nikmatNya.


Dan Spider Pun Menyanyi Nyanyi


Dia ni kan, suka menyanyi. Macam mana Spider menyanyi? Dia meow meow meow ;) Itu nyanyi ke? Ye lah! Spider suka menyanyi di dapur. Dengar la suara dia dok meow meow.  Kalau saya tengok dia, lain pulak suara dia. Rakan saya bagitau, masa saya baru keluar dari rumah, Spider akan duduk depan pintu rumah dan meow meow. Begitu juga ketika ketiadaan saya di rumah, meow meow dia. Bezanya, depan saya suara manja, belakang saya...besar suara dia.
 

Serba Serbi Comel, Iya Ke?

Comelkan Snowy saya ni. Geramkan tengok. Dengan debabnya, dengan nakalnya, dengan cerdiknya, dengan bisingnya....semua ada!

 
Yang atas cadar tu pun comel kan? Geramnya! Sebab lambat cuci tandas, saya dapat hadiah! Photo di atas tu, lepas dia buat hal. Macam tak bersalah saja muka dia!