Isnin, 1 Disember 2014

Buang Sikap Sentimental Value Pada Yang Tak Perlu

Pakaian Lama
Pakaian Tak Muat Pakai
Pakaian Tak Pernah Pakai Lagi
Pakaian Baru Tak Sedap Pakai

Inilah ciri-ciri pakaian yang saya bagi kepada orang. Rakan saya pernah kata...

'aku sayang nak bagi baju aku pada orang melainkan yang murah'
'aku beli baju tu bukan seratus dua'
'baju tu, baju konvo / nikah aku, kena simpan beb'
'baju beb, ada sentimental value'

Saya? Mahal ke, murah ke, bila rasa tiba masanya nak bagi pada orang saya akan bagi. Ini batch kedua yang saya bagi pada orang. 


Sebelum ini dah dah bagi satu beg. Ada di antara baju yang saya bagi ini dibeli di luar negara, saya belum pernah pakai lagi dan bernilai ratusan ringgit! Belum tahap ada sentimental value pada pakaian. Buat apa penuhkan almari dengan benda yang kita tengok saja. Konsep saya, pakaian banyak sampai tak muat dalam almari, bukan beli almari lebih besar tetapi keluarkan apa yang kita tak pakai atau jarang pakai untuk diberi pada orang.

Ada ke orang nak pakaian yang dah pakai? Kalau cari mesti jumpa! Saya pernah tanya pada beberapa rumah anak yatim di bandar ini tetapi mereka tak nak. Jadi saya cari yang di luar bandar. Alhamdullilah jumpa yang sudi terima baju-baju ini, walaupun kena pos ke pantai timur. Dah siap ambil ni pun ;)

 
 
Baru-baru ini jumpa satu lagi tempat yang terima baju terpakai ini, iaitu di pusat recycle di Seksyen 2, Shah Alam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.