Ahad, 16 November 2014

Kisah di Sebuah Syarikat - Status

'Kau bila nak kahwin?'
Bila sembang dengan lelaki, ada rakan yang senyum-senyum dan mengusik.

Kalau sekali sekala tak menjadi masalah tetapi kalau dah selalu sangat, boleh naik bosan! Tahap naik bosan boleh buat naik angin atau nak menjawab! Bila dah menjawab ada yang kata 'biasa la tak kahwin, macam-macam angin ada!' Bila menjawab cara baik, ada pula yang bagi ceramah agama, karang keluarlah...sunah nabi dan sebagainya!

Secebis kisah ;) Pada waktu itu saya rasa masyarakat kurang hormat pada status orang lain. Tambah merimaskan hampir setiap hari itulah soalan yang diajukan. Mereka tak der kerja ke? Yang nak sibuk, apa hal! Aku tak ganggu mereka pun! Aku tak ganggu periuk nasi mereka dan aku juga tidak mengganggu keluarga mereka! Kenapa ganggu aku!

Yang aku hairan, aku bukannya sudah berusia 40 tahun. Pada waktu itu aku baru 30 tahun.

Lega rasa apabila dapat keluar dari kelompok orang yang macam itu. Tetapi di mana-mana pun ada cabarannya :) Kita hendak orang fikir macam kita tetapi orang mana nak sama.

Inilah kehidupan......hari-hari ada yang kita belajar. Tetapi kalau kita saja yang kena belajar dan bersabar sedangkan orang lain tidak, itu yang jadi bengang ;)

Terima orang lain seadanya. Dengan harapan orang lain menerima kita seadanya dan tidak memanjangkan isu peribadi (masuk kerja buat kerja bukan ambil tau hal orang) Jika mereka masih tak boleh....tadah tangan pada Tuhan moga kita dijauhi dari apa saja yang buat kita rasa tidak selesa. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.