Jumaat, 28 November 2014

Diet ? Menu Tersembunyi

Bercakap pasal diet, saya dah banyak kali mencuba. Dah masak sangat dengan diet, apa boleh makan dan apa tak boleh, apa  menu berkhasiat dan apa tidak. Isu sekarang bukan pasal diet tapi diri saya sendiri yang suka makan.

Baru-baru ini ada ikut group di FB, Diet Atkins namanya. Adalah tengok apa yang ahli-ahli cadangkan. Permulaan tak boleh nasi dan benda dari tepung. Telur, ikan & sayur saja.

Saya pun nak ikut mencuba tapi cara saya :)

Hari pertama...sarapan dengan 2 biji telur, makan tengahari sayur saja dan malam ikan yang digoreng dengan sedikit minyak (pakai virgin olive oil lagi). Banyakkan minum air masak / suam.


Masuk hari kedua...sarapan dengan 2 biji telur. Tak boleh jadi ni, lepas makan telur saya pi makan pisang 2 biji! Tengahari ini dia, sayur dan ikan kukus.


Lepas tu, saya keluar.....saya pekena laksa dengan air manis. Balik rumah, pekena pula milo kotak. Malam tu jugak saya buat pengat pisang dan keledek! Makan lagi! Adoii!
Saya berdiet ke? Dari hari pertama diet, saya makan coklat! Walaupun makan sikit, saya makan hampir setiap hari. Tak per, tak per, baru permulaan...kita go slow! Pi laju-laju nanti boleh gastrik atau terus give up, end up makan lagi banyak!

Hari ke tiga saya makan apa? Mmm...berkat kesabaran dan tak terlalu mengikut menu diet, saya makan sayur saja untuk tengahari :) Malam pun sayur saja :) Coklat? Mesti :)

Hari ini? Belum tau lagi....tapi saya percaya saya boleh lalui semua ini :)

Tip nak berdiet dari saya......
Makanlah apa kita nak makan tapi dalam quantiti yang kecil. Makan makanan berkhasiat dan bersenamlah setiap hari. Banyakkan minum air suam.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.