Khamis, 15 Mei 2014

Ikan atau Ayam untuk Kucing?




Sejak dari kecil saya lihat mama bagi ikan rebus yang digaul dengan nasi untuk kucing. Makan pula 2 kali sehari. Dan sehingga ke hari ini itulah menu kucing-kucing di kampung kecuali hari Ahad. Hari Ahad ada menu istimewa, ikan mentah. Tapi bukan semua kucing makan ikan mentah, ikan rebus masih perlu disediakan.

Saya mula pelihara kucing kira-kira 10 tahun yang lepas. Ikutkan lebih awal nak ada kucing tapi rakan serumah tak suka, jadi terpaksalah mengalah. Sebab saya nak juga kucing, saya buat tak tahu, satu hari saya bawa balik anak kucing ke rumah. Nampak muka tak suka rakan serumah, lama kelamaan dia boleh terima.

Sebab bawa balik anak kucing tanpa ibu, saya beri susu. Bukan susu kucing tau, susu dutch lady kotak. Full cream lagi. Bila anak-anak kucing dah mula nak makan makanan keras, mulanya nak kasi nasi tapi sendiri pun jarang masak nasi di rumah apalagi untuk masak kasi kucing. Saya pun beli whiskas (biskut) dan tumbuk kasi hancur....almaklumlah anak kucing lagi. Itulah menu kucing saya, hanya dengan jenama yang mudah didapati di pasaraya (seperti Smartheart, Whiskas & Friskies) perisa ikan atau ayam.  

Saya akan gilirkan, habis perisa ayam beli ikan. Saya perhatikan kucing saya lebih gemar yang berperisa ayam. Masih lagi saya tak ambil serious akan hal ini, maksud saya mana lebih baik untuk kucing, ikan atau ayam. Teringat saya masa kucing saya jatuh sakit, vet kata 'kalau dia tak nak makan, rebus ayam dan bagi isi ayam dan kalau masih tak nak makan, suapkan air rebusan ayam kepada kucing'! Tak pulak vet kata rebus ikan. Maknanya ayam lagi baik dari ikan! Kalau diperhatikan yang dekat petshop banyak jenama yang based ayam.

Saya pernah terbaca di laman Facebook kawan, mereka menyediakan makanan kucing sendiri iaitu nasi, isi ayam (rebus) dan karot (rebus). Apa baiknya karot? Saya tanya pada adik di petshop yang selalu saya kunjungi. Dia kata, jangan bagi karot atau apa saja dari sayur nanti gigi cepat tanggal! Mmmm, masa pergi vet lupa pula nak tanya.

Baru-baru ini rakan saya memberitahu saya yang kucingnya sakit dan tak nak makan. Saya pakai cakap vet 'rebus ayam dan kasi makan isi dan air rebusannya sekali'. Rebus kosong saja, tak perlu dengan garam, bawang dan sebagainya, kucing nak makan bukan orang ;-) Saya masa mula-mula rebus ayam kasi kucing siap letak garam...sebab hati asyik berkata-kata 'apa sedapnya rebus kosong'. Adooii yang nak makan kucing, kita pulak yang lebih! Vet pun tak kata letak garam!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.