Isnin, 21 Januari 2013

Ada Kucing di 'Rumah Kita'

Dua minggu sudah dalam perjalanan dari tempat letak kereta ke pejabat, terjumpa kucing ini. 


Saya tanya pada security di tempat saya jumpa kucing ni. Dia kata tak tahu....baru dua hari kerja. Dia mintak saya ambil. Saya nak ke pejabat, macam mana nak ambil, sempat pesan...nanti balik saya ambil. Sampai pejabat bercerita dengan member yang suka kucing, tak sedap hati pun ada sebab perasan kucing ni macam ada luka sikit, kurus dan tak terurus. Sepakat dengan member, jom bawa pi klinik, tinggal kat situ sehari, pastu serah kat member-member yang nak....memang ada yang nak. Kitaorang pun ambil kotak kat ofis dan bersiap sedia ke klinik....sementara nak tunggu security ambil kucing ni....security yang dah lama kerja kat situ bagitau....'ini kucing Indon Embassy'. What? Memang bertentangan dengan tempat jumpa kucing tu ada 'rumah kita' (belakang Pejabat Kedutaan Indonesia). 

Saya pun ke depan pintu masuk 'rumah kita'. Pagarnya tinggi! Dekat pagar masuk ada ruang kunci yang boleh saya selak. Saya lambai, nasib baik ada orang di dalam yang nampak saya. Sampai jer orang tu di pagar, saya tanya 'ada hilang kucing tak'? Pompuan tu minta tunggu sebentar dan panggil rakan dia yang sorang lagi. Memang melalui pagar tu, saya nampak beberapa ekor kucing dan sangkar yang besar. Kucing yang saya nampak berada di luar sangkar dan gemuk-gemuk belaka.

Datang sorang lagi perempuan, cakap pelat orang kita....saya tunjukkan kucing tu! Mengucap panjang pompuan tu, dia kata 'macam mana boleh terlepas'? Saya serah kucing tu pada dia (sempat chit chat). Saya tanya ada berapa ekor kucing di sini? Dia kata lebih 30 ekor! Mak oooiii banyaknya. Sempat lagi dia tanya saya, 'nak ke'. Saya tergamam! Tak jawab soalan tu. Saya senyum...dan pergi (yelah waktu pejabat, tak kan nak sembang panjang). Balik ofis saya cerita dengan member, diaorang kata 'kenapa tak kata nak'. Mmmm...bila lagi saya dapat peluang untuk ke 'rumah kita'. Nampaknya kalau tak der hal susah diaorang nak buka pagar.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.