Isnin, 17 September 2012

Tukar Makanan Kucing

Wah wah wah....dah nak hampir setahun meowmeow saya : ) Semalam saya telah menukar makanan meowmeow saya dari 'kitten' kepada 'adult cat'. Apa lagi, jenama Royal Canin (Fit 32) menjadi pilihan saya. Beberapa kali saya bertanya kepada pekerja petshop....boleh ke tukar jika belum setahun? Boleh! Hahaha...padahal bukan kali pertama saya bela kucing! Saya jadi berhati-hati tentang makanan meowmeow saya sebab sebelum ini ada meowmeow saya yang sakit kerana makanan.

Jenama Pilihan
Semasa membesarkan meowmeow, saya beri makanan dari jenama Royal Canin & Blackwood. Ini ceritanya...sebulan usia ke 4 bulan bagi Royal Canin (baby)...huh mahal harganya, pening jugak masa tu nak fikir belanja untuk meowmeow!

4 bulan usia ke 2 hari yang lepas (hampir setahun usia meowmeow saya) Royal Canin (kitten) & Blackwood (kitten)...terpaksa selang seli kan dengan Blackwood sebab tak mampu deng, Royal Canin mahal...meowmeow deng bukan sekor dua...

Sebelum sebulan kasi apa? Senang jer...mak dia ada : ) ! Pengalaman lepas, bela meowmeow yang ditinggalkan ibu...saya bagi susu! Susu tepung kucing yang dibancuh dengan air? Tak! Saya beli susu Dutch Lady dalam kotak saja!

Saya begitu terikat dengan jenama Royal Canin dan bila dimaklumkan oleh rakan saya berkaitan jenama Blackwood, saya mengambil masa yang agak lama untuk mencuba. Dua tiga kali saya ronda, tanya sana sini sebelum beli! Pernah juga beli jenama Iams tapi meowmeow saya kurang suka! Taukeh Petshop tu kata 'bagi saja....lama-lama kucing you makan juga'! Saya pulak yang tak sampai hati tengok meowmeow saya tak nak makan. Kalau jenama Royal Canin, meowmeow saya tak suka Sensible.....kalau meowmeow saya boleh cakap, nak jer saya tanya...naper tak suka.....hehe!

Blackwood Kitten -2kg
Berbalik kepada kepada jenama Blackwood, ia menyediakan hanya untuk dua peringkat usia sahaja iaitu untuk kitten dan adult cat. Ada yang lain ke? Di Petshop yang selalu saya pergi hanya ada dua jenis saja bagi jenama ini. 

Selamat tinggal makanan kitten : )



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.