Ahad, 22 Julai 2012

Kucing Oh Kucing

Gambar ini di ambil tahun lepas, di belakang rumah Mama & Abah

Saya dibesarkan dengan kucing. Tak terkira ramainya. Ada yang masih saya ingat namanya, banyak yang telah lupa dan ada juga yang tak bernama. Apapun Mama sangat sayang pada kucing. Abah sebaliknya. Lanjutan Mama, Abah dan kucing akan saya ceritakan dalam post saya yang akan datang.

Semasa kecil, bab yang paling saya tak suka bila kena cuci dot dot dot kucing :-( ! Nasib baik tak ramai yang tinggal dalam rumah, jadinya jarang berlaku dot dot dot dalam rumah. Di luar rumah, terutamanya di belakang rumah, bila berjalan kena berhati-hati sebab takut terpijak dot dot dot kucing !

Di rumah ada kucing yang ditempatkan di luar rumah ada juga di dalam rumah. Yang menjadi kesayangan Mama yang akan tinggal dalam rumah. Kiranya macam ada status la kucing ni :-) ! Yang tinggal dalam rumah cuma seeko atau paling banyak pun tiga ekor dalam satu masa. Kucing yang di luar rumah kebiasaanya dibiarkan bebas, tidak dikurung.

Kucing yang dibela kebanyakannya kucing kampung, sama ada jumpa, orang bagi, kucing pendatang, ambil tepi jalan, di pasar dan banyak lagi lain.  Pernah seketika jumlah kucing yang Mama pelihara melebih 20 ekor ! 

Saya tidur dengan kucing, saya cium kucing saya, saya peluk kucing ! Orang kata bulu kucing boleh menyebabkan asma tapi syukur saya dan ahli keluarga saya tak der sakit tu.

Di kampung, kucing biasanya diberi nasi yang digaul dengan ikan rebus. Kadang kala diberi biskut kucing. Seminggu sekali kucing diberi makan ikan mentah, biasanya hari Sabtu atau Ahad...macam bonus la tu. Tapi bukan semua boleh makan ikan mentah....ada yang sakit perut dan yang bersepah nanti...faham, faham la :-) . 

Adakah saya sayang kucing ? Susah nak cakap...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.